غلط‌نویسی هنر نیست!

* دوست‌ای فیس‌بوکی دارم که هر وقت «status»ای می‌گذارد با خیال راحت می‌توانم شرط ببندم که نوشته‌اش غلط املایی یا دستوری‌ دارد. این دوست‌ ایرانی‌مان البته معمولا به زبان پارسی نمی‌نویسد، اما غلط غلط است چه انگلیسی باشد چه پارسی و چه اسپرانتو! به ویژه‌ این‌که تازه‌کار هم نباشی و دست‌کم چند سال باشد که روزمره از آن زبان استفاده کرده باشی.

راست‌اش را بگویم خجالت می‌کشم بگویم که ای دوست عزیز، فلان کلمه‌ات را اشتباه نوشتی – مخصوصا که آن عزیز، که به او ارادت دارم، دوست نزدیک‌ام هم نیست. اما اگر این‌جا را می‌خوانی، لطف کن و پیش از انتشار نوشته‌ها از یک غلط‌گیر استفاده کن. نوشته‌ات زیباتر می‌شود.

* ای کسان‌ای که از فرهنگ والای ایرانی سخن می‌گویید! ای آن‌هایی که شکوه ایران‌زمین برای‌تان از نان شب واجب‌تر است! ای آریایی‌های ۲۵۰۰ ساله! ای پاس‌داران بیدار خلیج همیشه پارس! ای امضاکنندگان تومارهای رنگارنگ! ای سیاست‌مداران منتقد دولت و حکومت! ای عالمان فرهنگی، ای ناقدان اجتماعی، ای منورالفکرها، ای بزرگ‌مردان! جان مادرتان penglish ra bikhial shavid!

4 نظر برای “غلط‌نویسی هنر نیست!

  1. دوست عزیز من. فکر می کنم راستش درست است نه راست اش. همینطور دوستی درست است و نه دوست ای. البته فکر می کنم شما از بی توجهی اینگونه نمی نویسی و عمدی اینطور ضمیر را به جای اینکه بچسانی به انتهایش (نه انتها اش) جدایش (نه جدا اش) می کنی. دلیلت (نه دلیل ات) چیست؟

    البته کلمه ات درست است زیرا های گرد استثناست.

    جدای از این غلط گیری (که حتمن شما برایش پاسخ مناسب داری) من با کسانی که فکر می کنند وقتی عامیانه می نویسند غلط نویسی ایراد ندارد مشکل دارم. برای مثال وقتی که فعل «است» را حذف می کنند باید «ه» گرد به جایش بگذارند اما به یک کسره ی نامرعی قناعت می کنند و باید هر جمله شان را دو بار بخوانی تا درست بخوانی:
    جمله ی نوشتاری درست: حالم خوب است.
    جمله ی عامیانه ی درست: حالم خوبه.
    جمله ی عامیانه ی نادرست: حالم خوب. (اینجا به نظر می آید که طرف می گوید: خوب توی حال خانه هستم)

  2. به سامان: (;

    به آیدین: شیوه‌ی زبان‌نگاری‌ای که از آن تبعیت می‌کنم بی‌فاصله‌نویسی نام دارد که توسط بعضی از ادیبان و نویسندگان معاصر ایرانی در دهه‌ی هفتاد خورشیدی پیش‌نهاد شده است. دلایل قانع‌کننده‌ای -دست‌کم برای من- وجود دارد که چرا چنین شیوه‌ای بر شیوه‌های پیشین برتری دارد و باعث خوانایی و دقت بیش‌تر نوشتار می‌شود. پیش‌تر درباره‌ی بی‌فاصله‌نویسی در همین وبلاگ نوشته‌ام و به مراجع هم لینک داده‌ام. مثلا نگاه‌ای به این آدرس بیانداز:
    http://weblog.sologen.net/?p=1314
    در مورد مثال جمله‌ی عامیانه‌ی نادرست‌ات با تو موافق‌ام.

پاسخی بگذارید

