جان نمی‌دهم تا تو ناسزا بگویی: خطابه‌ای به همه‌ی دختران بی‌ادب و پسران دهن‌لق

[پیش از هر چیزی از لحن اندکی تند این نوشته عذرخواهی می‌کنم. این نوشته مخاطب عام ندارد.]

طرف از ناکجاآباد آمده و شروع کرده به توهین به دیگر کامنت‌گذاران؛ حالا هم که من کامنت‌اش را پاک کرده‌ام شاکی شده است و هذیان می‌گوید.

به نظرم خیلی خوب است که این نکته‌ی بدیهی را همین الان بلند برای خوانندگان گذری و ماموران مزدورشده‌ی خوانندگان گذری و غیره و غیره اعلام کنم (۱):

من برای هر گونه بحث‌ای احترام قایل‌ام، اما فرم بحث هم برای‌ام مهم است. حرف‌های‌تان صد در صد هم درست باشد، یا اصلا با من هم‌عقیده باشید، اما در کامنت‌تان یک کلمه‌ی توهین‌برانگیز وجود داشته باشد شانس حذف کامنت‌تان زیاد می‌شود. اگر این ناسزا به من باشد، شانس حذف کامنت‌تان ده برابر می‌شود. اگر ناسزا به یکی از خواننده‌های دیگر این وبلاگ باشد، شانس حذف کامنت‌تان صد برابر می‌شود (۲).

نکته‌ی کم‌تر بدیهی هم این‌که من اصلا اعتقاد بی قید و شرطی به «جان می‌دهم تا توی غریبه حرف‌ات را بزنی» ندارم.
اول این‌که جان من و عزیزان‌ام به طور خاص مهم‌تر از بخارهای مغزی‌ی آدم‌های پریشان احوال است؛ دوم هم این‌که زیر پا گذاشتن دموکراسی و نادیده‌گرفتن شامورتی‌بازی‌های که با فریاد «ای هوار! دموکراسی نقض شد!» هم‌راه است جزو تابوهای خیلی بزرگ زندگی‌ام نیست. حالا یک زمان به این بحث دموکراسی و آزادی‌ی بیان باز خواهیم گشت، اما فعلا بدانیم که از نظرم آزادی‌ی بیان و عقیده با این‌که بسیار باارزش است، اما وقتی به متا-تابویی سرکوب‌گر تبدیل شد دیگر خیلی هم بدیهی نیست هم‌چنان نام‌اش آزادی‌ی بیان باشد. حتی اگر اصرار بورزیم که بیان‌کردن همیشه و در همه‌ی حالت‌ها و صورت‌های‌اش نمودی از اصل کلی‌ی آزادی‌ی بیان است دیگر از نظرم بدیهی نیست که در هر شرایطی احترام به آزادی‌ی بیان دیگران دستور اخلاقی/مدنی‌ی باارزش و مقدسی محسوب شود. اگر شمای نوعی آرام و شمرده حرف می‌زنید ولی من بلند بلند سرتان داد می‌زنم و به ناسزای‌تان می‌گیرم، از محدوده‌ی آزادی‌ی بیان یا دست‌کم از محدوده‌ی «تو جان بده تا من حرف بزنم!» من یکی که دیگر خارج شده‌اید (۳).

امیدوارم یکی دو پاراگراف پیشین دیدگاه مرا نسبت به کامنت‌های‌ام مشخص کند: از دریافت کامنت‌های محترمانه خوش‌نود می‌شود، از خواندن کامنت‌های هوش‌مندانه لذت می‌برم و کامنت‌های غیرمحترمانه را هم به احتمال زیاد پاک خواهم کرد. و در نهایت یک نکته را فراموش نکنید: تعهد اصلی‌ی من به خودم است نه به دیگران!

(۱): و نه برای خوانندگان قدیمی‌ی این‌جا و کامنت‌گذاران عزیزم که خود شیوه‌ی مرا خوب می‌دانند.

(۲): اگر توهین به کسانی باشد که از آن‌ها خوش‌ام نمی‌آید (مثلا رییس جمهور ایران یا امریکا و …)‌ تا وقتی احساس نکنم ممکن است از نظر سیاسی برای کس‌ای خطری ایجاد شود هیچ مشکل‌ای ندارد.

(۳): پیش‌ترها بامدادی درباره‌ی خشونت کلامی نوشته بود. خواندن نوشته او خالی از لطف نیست.

20 نظر برای “جان نمی‌دهم تا تو ناسزا بگویی: خطابه‌ای به همه‌ی دختران بی‌ادب و پسران دهن‌لق

  1. سلام
    🙂 آرام باش سولوژن عزیز:)
    پس از اینهمه وقت به اینجا آمدم اینهمه تشویش و اضطراب و عصبانیت؟که فلان رهگذری توهین کرده؟حیف نیست؟
    امروز دومین نفری هستی که از او این تقاضا را کردم:دی
    به نظرت چظور بود؟آرام کننده ی خوبی می شوم؟:))

  2. آقا كامنتش رو می زاشتی خود ما كامنت گذارا خدمتشون می رسیدیم.
    ولی اگه اون پاورقی شماره 2 رو ننوشته بودید اونوقت دیگه نمی شد كامنتی در مورد سیاستمدارها نوشت. حداقل من یكی كه دیگه نمی تونستم. 😦

  3. تند بود اما حرف دل و به حق بود ! وبلاگ شما خونه شماست و شما حق دارین هرکاری انجام بدین . مسئله همون چاردیواری اختیاریه دقیقا ! حتی اگه بخواین همه کامنتا رو حذف کنین یا تایید به هیچ کسی جز خودتون ربطی نداره پس تیک ایت ایزی دوست من و برای خودت زندگی کن و خودت باش ! رهگذران کوته فکر رو هم بی خیال
    موفق و پیروز باشید

  4. به طور كلی كامنتها برای همین خلق شده اند. بنابراین نیازی نیست كه خلق تان را تنگ كنید. اینجا یك دیوار سفید هست كه هر كسی هر طوری دلش خواست نقاشی اش میكند. نه آنگونه كه دل شما یا دیگران بخواهد. پس زیاد موضوع را جدی نگیرید.

  5. برای اولین باریه خواننده خاموش قدیمی براتون کامنت میذاره که: خیلی موافقم با اینکه تعهد اصلی‌ی من به خودم است نه به دیگران! حتی اگر خودخواهی به نظر بیاد ، چون به نظرم اگر برای تعهد خودم درمقابل خودم ارزش قائل نباشم هرگز نمیتونم واقعا برای دیگران ارزش قائل باشم ، چون همش دارم سعی میکنم خودمو نادیده بگیرم و بالاخره یه روز خسته میشم از اینهمه ادعای دموکراسی محض !
    : )

  6. امروز از طریق لینکهای بامدادی عزیز با وبلاگ شما آشنا شدم و این اولین نوشته ای هست که ازتون میخونم .. بسیار عالی بود و البته به قول بامدادی منصفانه .. !
    موفق باشید .

  7. سلام . چه خبر شده اینجا ؟
    شبیه این است که یک دفعه تلوزیون را باز کنم ببینم فیلم بزن بزن دارد .
    حالا کی کرا کشته است در کربلا ؟

  8. سلام ، از کامنت » عجیب ولی واقعی » و کامنت امروزتان ، و حضور کامنتی شخصی در این وب لاگ که می شناسمش هر گونه سوء استفاده از اسامی را در این وب لاگ غیر محتمل نمیدانم !

  9. به بامداد: متشکرم! (:

    به بوگی: نه، چیز مهم‌ای نیست. در مورد آن پاورقی هم خوب به خاطر داشتم که به هر حال ناسزا کم‌ترین چیزی است که حق بعضی‌هاست!

    به مصطفی: متشکرم! (:

    به تنها: متشکرم از درک‌ات. (:

    به نگار: خشن؟!

    به Helly: بله، همان است که شما می‌فرمایید.

    به روزبه: آن‌قدرها هم تند نبود. و البته تندی‌اش دلایل پنهانی داشت که از بازگفتن‌اش معذور بودم.

    به علی: مردم هر کاری کردند هی به‌شان لبخند بزنی خیلی زود باورشان می‌شود که احمق‌ای و می‌خواهند سواری بگیرند. متاسفانه این روزها وقت سواری‌دادن چند تا چند تا ندارم!

    به بهار: خوش‌حال‌ام که کامنت‌ای از خواننده‌ای قدیمی می‌خوانم. با نظرتان کاملا موافق‌ام.

    به کیوان: متشکرم!‌ (:

    به روجا: ازتان به طور خصوصی سوال پرسیدم که ببینم به چه چیزی شک دارید. در حال حاضر تنها می‌توانم بگویم که ممکن نیست کس‌ای از نام دیگری‌ای استفاده کرده باشد و کامنت گذاشته باشد. در حالی که ممکن است یک نفر با بیش از یک نام کامنت بگذارد. معمولا چنین چیزی پیش نمی‌آید، اما امکان‌اش وجود دارد.

  10. :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(

پاسخی بگذارید

