DARPA Urban Challenge

مسابقه‌ی بزرگ خودروهای خودکار دارپا (DARPA Urban Challenge) همین الان در حال برگزاری است.

از این‌جا می‌توانید مسابقه را تماشا کنید (Live Video)


تکمیلی: تاکنون تیم Stanford و بعد از آن CMU مسابقه را تمام کردند (البته به این معنا نیست که برنده Stanford است چون باید همه‌ی زمان‌ها و … با هم جمع شود).

تکمیلی ۲:‌ تیم Virginia Tech هم از خط پایان گذشت.

تکمیلی ۳: الان که جدول را دیدم، تیم‌های MIT، Cornell و دانش‌گاه پنسیلوانیا هم از خط پایان گذشتند. البته هنوز برنده‌ها اعلام نشده‌اند. دلیل‌اش این است که سرعت تمام‌کردن تنها معیار مسابقه نبوده است و مراعات مقررات رانندگی و انجام‌دادن همه‌ی کارهایی که باید انجام می‌شد نیز مهم است.
مثلا دی‌روز تیم MIT و Cornell یک تصادف کوچکی کردند که فکر کنم اولین تصادف دو روبات خودرو در مقیاس بزرگ در تاریخ بشریت بود!!!

Advertisements

10 نظر برای “DARPA Urban Challenge

  1. تیم دانشگاه ما هم در مسابقه است. البته فکر نمی کنم رتبه بالایی بیاره اما همینکه بین 11 تیم فینالیست در کنار کرنل, ام آی تی و استنفرد قرار گرفته خیلی خوشحاله(:

  2. اگه برادر ارزشی صادق اینجا تشریف داشتن می گفتن برا سال بعد ما هم شرکت کنیم. فکرشو بکنید با یک چیزی مثل اون موبوتای یونولیتی مدار خفاشی البته در ابعاد 10 برابر پاشیم بریم مسابقه دارپا. خدا رو چه دیدی شاید با این کار ناممون در تاریخ روبات ها ثبت شد. همون طور که نام دون کیشوت در تاریخ بشریت ثبت شده.

  3. به رامین: آره!‌ دیدم! به نظرم خیلی هم عالی است. مسابقه‌ی آسان‌ای نبوده است.
    به قشقرق: ما دل‌مان برای شما و برادر ارزشی تنگ شده است. ایده‌ی موبوتای مدار خفاشی با ابعاد غول‌آسا و باتری‌هایی که کار نمی‌کنند، سیستم بینایی حساس به نور، کنترلر رفتارگرای بدون حالت داخلی بدجوری غلغلک‌مان می‌دهد. به صادق بگو، شاید پایه بود.
    به آرماتیل: دنیا بدجوری پیش‌رفت می‌کند لعنتی!

  4. می دانی بعضی ها میگن که این مسابقه بی معنیه, مگر اینکه وزارت دفاع بخواهد یه ماشین جنگی بسازه که به جای آدم توی شهر بچرخه و با آدم ها بجنگه. اما اگه واقعا دارپا بخواهد مشکل ترافیک و تصادفات و …. حرکت ماشین ها را حل کند، راه حل ساده و کاملا عملی اون ایده گرفتن از حرکت پرندگانه. یعنی باید سیستم جاده ها طوری عوض بشه که ماشین ها با ماشین های اطرافشون در ارتباط باشند. و بر طبق اون حرکت ها شون رو منظم کنند. تصادف هم نکنند(: یعنی سرمایهگذازی به جای اینکه روی ماشین ها باشد روی جاده های هوشمند باشد.

    راستی می دونستی که تقریبا هیچ کدام از تیم ها به طور اساسی از سنسور بینایی استفاده نمی کنند؟ تقریبا تمام پردازش ها بر اساس داده های سنسور های رادار صورت می گیره چون هم دقیق تره هم با قوام تر!!

    بیچاره ما دانشمندهای ماشین بینایی (:… یه چیز فنی بلدیم که عملا به کار نمی آد جز توی آزمایشگاه و Matlab ….
    😀

  5. فکر کنم هدف مسابقه دقیقا همین باشد: جنگ شهری!
    مشکل ترافیک تا جایی که به نظرم می‌آید به دارپا ربطی ندارد. برای مشکل ترافیک نیازی به خودروی بی‌سرنشین نیست. در واقع مساله خیلی راحت‌تر از کنترل کاملا خودکار است.
    اما بازم به نظرم چنین کاری جالب است (با این‌که هدف‌اش خیر نیست). فکر کنم حسابی انرژی می‌دهد به پژوهش‌های هوش مصنوعی (با این‌که خیلی هم همه‌ی جنبه‌های هوش مصنوعی را در بر نمی‌گیرد).

    در مورد سنسورها اطلاعات دقیقی ندارم. می‌دانم برنده‌ی Grand Challenge دو سال پیش (تیم استنفورد) از آرایه‌ی لیزر استفاده می‌کرد. بینایی؟! هممم … تو هنوز بینایی کار می‌کنی؟

  6. اصلا هم جالب نیست. به نظرم پیشرفت علم روباتیک و هوش مصنوعی در جهت اهداف نظامی در دراز مدت درد سرهای بسیاری برای بشریت و برای کره زمین ایجاد خواهد کرد. اشکال کار این جاست که بر خلاف سلاح های قبلی که کنترلشون دست انسان بود, ما لزوما بر این سلاح های جدید هیچ سیطره ای نداریم.
    با فرض این که که موجودات هوشمند مصنوعی, کره زمین را از ما یا از فرزندان ما به ارث می برند و به عبارت دیگه روبات ها رو فرزندان و نوادگان مصنوعی خودمون در نظر بگیریم, دیگه نخواهیم تونست از بار مسوولیت تربیت این نسل آینده شانه خالی کنیم به این بهانه که می خواهیم علم پیشرفت کنه یا پولی به جیب ما بره.
    شاید فرآیند جایگزین شدن روبات ها با انسان ها یک فرآیند اجتناب ناپذیر و خارج از اراده نسل بشر باشه ولی اینکه این وارثان آینده کره زمین چه جور موجوداتی خواهند بود بسته به انتخاب ماست این طور نیست؟

  7. بله, من ویژن کار شدم دوباره(:

    اما یه موضوع جالب راجع به مسابقه، دیدی که هر کدام از تیم های برنده چه اسپانسرهای خفنی دارند؟ می دانستی که تیم ام آی تی اصلا ارائه خوبی نداشته و یک بار هم خطا کرده و طبق معمول باید از مسابقه خارج اش می کردند اما چون چشم روشنی مسابقه بوده نگه اش داشتند تا تمام کند؟ با بقیه تیم ها اینکار را نکردند…. (:

    فرق ام آی تی با بقیه اینه(:

    یه فرقی هم داره، تنها روی سپر ماشین جدید و اهدایی ام آی تی چندین هزار دلار سنسور بود اما ماشین یوسی اف قرضی یکی از بچه های دانشگاه بود و از همه ماشین ها قدیمی تر (((:

  8. سولوژن جان چه دعوایی؟
    انگار بدت نمیاد دعوا بندازی:)
    من نوشته‌ی دو نفرو کپی کردم. لابد بهش معتقدن که اینجوری نوشتن. خواستم ببینم ملت چه روشی رو بهتر می‌پسندن:)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s