ژیمناستیک بانوان

ببینید رییس فدراسیون ژیمناستیک ایران چه چیزی در مورد زنان ژیمناست و سفرهای خارجی‌شان گفته: «رییس فدراسیون در همان گفت و گو با ایسنا یاد آور شده بود: «در قسمت زنان هم برنامه‌ریزی شده است. تنها مشكل بانوان اعزام به خارج آنها است. تنها می‌توانیم بانوان را به سفرهای زیارتی بفرستیم تا تشویقی باشد برای ادامه فعالیت. … » (خبر را از این‌جا نقل کرده‌ام).

توجه که می‌کنید؟ سفرهای زیارتی به جای مسابقات جهانی و به قصد تشویق و نه پیش‌رفت!!! گویا همه کار باید به نیت تشویقی که خواهد آمد (و در اغلب موارد نمی‌آید) انجام شود. فعالیت به قصد فعالیت و پیش‌رفت کم‌معنا است.
البته چندان تقصیر رییسِ مامور و معذور فدراسیون هم نیست‌ها! آخر چیز دیگری از وضعیت فعلی انتظار نمی‌رود. وقتی روسری‌ی عقب‌رفته و مچ و ساق پای مردم از مهم‌ترین دغدغه‌های «ظاهری»ی کشور است، چرا باید انتظار پیش‌رفت در ورزش که سهل است،‌ پیش‌رفت در هیچ‌زمینه‌ای را داشته باشیم؟

22 نظر برای “ژیمناستیک بانوان

  1. نقل تلخیه این نقل اجحاف در حق زنان. حالا چه تو کوچه و خیابون چه توی جو ورزشی و چه در رده سیاسی.
    این مشکلات «ظاهر»ی هم که گفتی به نظرم بیشتر یه عملیات ایضایی می آد تا واقعیت.سرگرم شدن مردم فرصتهای خوبی برای خیلی کارا فراهم میکنه.مثلا همین زمان انتخابات مجلس که 24 اسفند اعلام شده وداد اصلاح طلبا رو در آورده.
    یه مطلب راجع به همین موضوع نوشتم.یه سر بزن

  2. به راحیل: واقعا! فکر کنم در نهایت گریه.
    به طیبه: چندین نگاه به هر دینی می‌توان داشت. در یک نگاه می‌توان آن را کاملا نادیده گرفت و با خیال راحت (؟) به زندگی ادامه داد. در دیدی دیگر می‌توان چسبید به تفسیرهای مشخصی از دین و آن وقت طبیعی است که چیزی چون بدنِ انسان تابویی بشود برای دین. در دگر تفسیر می‌توان دین را سازگار دید و آن وقت خیلی چیزها -از جمله ژیمناستیک زنان- معضل نخواهد بود.
    به آرام: ای بابا!
    به علی: بله! من که با این دید موافق‌ام. این مشکلات «ظاهری» هستند با دو گیومه در دو طرف‌اش!
    به ری‌را: ولی هنوز به اندازه‌ی کافی واکنش نشان نداده‌ایم.
    به بوگی: نه! این راه‌حل هم بررسی شده. لباس مطابق موازین برای ژیمناستیک نداریم چون گویا امتیازدهی در ژیمناستیک نیاز به مشاهده‌ی دقیق اعضای بدن دارد.

  3. سولوژن جان، قربون خودن و این لینکت، لطف کن این لیبلی که برای لینک من گذاشتی رو عوض کن. خیلی تابلو کردی ما رو. من تاز امروز اینو دیدم ولی ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است.

  4. نظر خاص و متفاوتی ندارم!
    فقط می خوام فضولی کنم در جواب یکی از دوستان که فرمودن اجحاف در حق زنان، بگم توجه کنید که این مسایل دقیقا به همون نسبت که اجحاف در حق زنانه، در حق مردان هم هست. همونطور که سولوژن از جنبه پیشرفت کردن و نکردن به ماجرا نگاه کرد، که واضحه که شامل کل جامعه می شه این پیشرفت نکردن. چه من زن و چه شمای مرد. چه منی که اصلا اهل ژیمناستیک نیستم، و چه اونی که حرفه ایه در این زمینه. اینکه من مجبور باشم مانتو رو 10 سانت بلندتر بخرم یا روسریم رو جلو بکشم. یا اینکه اساسا مجبورم روسری سرم کنم، یا حتی یک روزی مجبور بشم چادر سرم کنم، آسمون رو برای من به زمین نمیاره. چیزی که هست، این ها توهین به انسان به معنای عامشه. نه به طور خاص به زن. یعنی همونطور که من زن با این اجبار و فشار و زور تحقیر می شم. شما هم دقیقا همینطور تحقیر می شید.
    نکته مهمی نبود، شاید زیاد طولانیش کردم. اما بد نیست در نظر داشته باشیم.

  5. من هم با نظر ندا موافقم. این نگاهی كه الان به زنها هست بیشتر از اینكه به اونا توهین بشه در اصل توهین به مردهاست. وقتی می گن باید خودتون رو از نگاه نامحرم (كه البته به طور غیر مستقیم منظورشون مردان است و نا محرم یه كم مودبانشه) دور كنید این یعنی این كه مردها هیچ كاری تو دنیا ندارن الا این كه وایستن زنها رو نگاه كنن. من قبول دارم كه ما مردها هم البته یه كم (چه عرض كنم، زیاد) كرم داریم اما واقعیتش اینه كه با این حرف داره همه مردها رو خطاب قرار می ده. من یكی كه واقعا تو تمام این سال ها هر بار كه جایی با این مسئله برخورد با پوشش زن ها روبرو شدم حس كردم كه دارن به من توهین می كنن. 😦

  6. در ضمن اگه نمی تونن مشكل لباس رو حل كنن یه راه حل دیگه هم هست. یه حاج آقا بره وایسه تو سالن قبل از ارتكاب به عمل شنیع ژیمناستیك سیغه محرمیت ژیمناست كارها و همه تماشاچی ها و داوران و كلا همه حضار رو با هم بخونه تا مشكل حل بشه. البته یه راه دیگه هم این كه طبق آخرین فتوای مفتی الازهر خانم های ژیمناست كار 5 وعده از شیرشون رو بدن آقایون حاضر در سالن بنوشن تا محرم بشن و بعد اقدام به ژیمناستیك كنن. دیدین چقدر ساده بود 🙂

  7. هی هی هی… عالی‏جناب، شما چرا؟ همینه که هست دیگه… چه انتظاری وجود دارد که بخواهیم تعجب کنیم، یا شاکی شویم از این رفتارشان؟ همورلیجینس-کپیتالیزینس ماهیت‏اش خیلی بدتر از این است، حالا که بر مسند کار است، حق‏مان است آن چه روا می‏دارد و حتی باید خوش‏حال باشیم که نمی‏تواند بیش‏تر انجام دهد.

  8. همه ی این حرفا باعث شد كه من دختر از ژیمناست شدن حرفه ای تا حالا باز بمانم عزیزان یه مدت ژیمناستیك كار میكردم تا بالانس پل هم بلد بودم بعد ننه بابا گفتن تو این مملكت اینا واسه فاطی تنبون نمیشه (به قول فارسا)منو از عشقم دور كردم حالا بعد 8 سال به سرم زده ادامه بدم ولی كی قبولم میكنه برا اموزش حتی منی رو كه ژیمناست كار بودم بدون این كه حركاتمو انعطافمو … را ببینن رد میكنن ننه بابا هم از خدا خواسته دعا كنین هر جور شده بتونم این ورزشو ادامه بدم عاشقشم ضمنا گوش هیچ كی به این حرفا بدهكار نیست فكر نكنم تا 500 سال دیگه ژیمناست زنی از این مملكت به جایی اعزام بشه اعصابتونو خرد نكنین

    • به نظرم به‌تر است نظرتان را نسبت به تاثیر جنسیت بر قابلیت‌های انسان کمی به روز کنید.

پاسخی بگذارید

