X:=»300″ and others

وجود پدیده‌ی X در زمان ۰ (صفر) اعلام می‌شود.
اما پدیده‌ی X در زمان ۱۰ مشاهده‌پذیر می‌شود.
واکنش به آن از زمان ۰ آغاز می‌شود.
تقاضا برای تاخیر در واکنش پیش از مشاهده‌پذیری به چیزهای مختلفی (از کاهلی گرفته تا خیانت) تعبیر می‌شود.
تقاضا برای مشاهده در زمان ۱۱ با چشم‌پوشی یا مقاومت مواجه می‌شود: نیازی نیست! (شاید هم بدتر) (آمار: از ۱۸ نمونه، ۴ نمونه مایل به مشاهده بودند، ۲ نمونه مخالف بودند، ۱۲ نمونه حتی پاسخ هم ندادند – و بگذاریم من تفسیر نکنم و هم‌بستگی‌ی متغیرها را نیز بیان نکنم).

هیچ چیزی این وسط مشاهده نشده است.
واکنش‌هایند که پراکنده می‌شوند.

پدیده‌ای شبیه به این در ۱۲ فروردین یک سال‌ای رخ داد. به خاطر دارم مردم دسته دسته نظر می‌دادند بدون این‌که مشاهده کرده باشند.
خیلی‌ها باور دارند که دستِ کم نتیجه‌ی انتخاب آن روز بهینه نبوده است.

عیب است؟! اجتناب ناپذیر است؟ قابل تغییر است؟
۰.۷ – ۰.۴ – ۰.۹

نباید ساده‌انگارانه چنین نوع رفتارهایی را نفی کنم. به‌تر آن است که ببینم:
-چرا چنین رفتارهایی رخ می‌دهد؟
-چرا این نوع رفتارها (که اسم‌اش را شاید بتوان گذاشت «پیش‌قضاوت») چندان مناسب نیست.

به هر حال زیر سوال‌بردن یک رفتار ساده‌تر از تحلیل آن است، و احتمالا کم فایده‌تر.
اما گاهی واکنش مخالف نشان‌دادن لازم است – چاشنی‌ی تندی برای بازگشت به متعالی. کم پیش آمده تحلیل‌ها به طور مستقیم تغییر اجتماعی ایجاد کنند. هدف‌ام تغییر اجتماعی است؟ بله!

Advertisements

7 نظر برای “X:=»300″ and others

  1. رای دادن که از کارهای مدنی این جماعته! دسته دسته آدم کشته شد و کسی فکر نکرد و اعتراضی نبود چون خدا به جای مردم فکر کرده بود و دستور داده بود!

  2. ای ول! این دقیقاً همون طرز توجیحته که خیلی جالبه. و مختص خودته.
    نمی دونم چطور یکی استدلال می کنه فیلم رو ندیده، نمی خواد هم ببینه، اما باهاش مخالفت می کنه، چون به نظرش منطقیه!

  3. من هم کاملا موافقم.

    در ضمن جناب پاپ یه رهنمودی هم بفرمایند در این زمینه که چرا ما با بعضی فیکشن های تاریخی مشکل داریم.

    البته بعضی ها معتقدند که کارهای مرحوم حاتمی مثل هزاردستان و حاجی واشنگتن هم از این دست هستند.

    اگر چنین باشد می توان گفت ما با بعضی فیکشن های تاریخی هم مشکل نداریم.

  4. خوشمان آمد!
    ای شیخ، یه نگاهی به ملتمان بینداز. چه از خود دارند؟ چه است مایه فخر و مباهات این ملت؟ اینکه حال چه هست؟ اینکه چه تاثیر شگرفی گذاشته بر دنیا؟ اینکه رای داده در 12 فروردین؟ شاید اینکه تاریخی داشته که اکنون هیچ از آن باقی نمانده؟! شاید این باشد.

  5. آها… سولو من با تو مخالفم. برایت می‌گویم چرا: به نظر من پیش قضاوت نیست. 12 فرودین با فیلمی که هم نقدش در اینترنت هست، هم عکس‌هایش هم داستان‌اش قابل مقایسه نیست. ضمنا فیلمی که این همه جنگ دارد و خط داستان‌اش مشخص است، چه احتیاجی به دیدن دارد؟ فقط اگر علاقه مند به دیدن صحنه‌های خون ریزی یا برهنگی باشیم دیدن فیلم در قضاوت ممکن است تاثیر بگذارد.

    پیش قضاوت بد است اما این پیش قضاوت نیست. فیلمی است که ساخته شده و جزئیات‌اش را می‌دانند.

    چند سوال اگر بعد از خبر سازی فیلم ایرانی‌ها شروع به اعتراض می‌کردند آیا صدای آنها شنیده می‌شد؟ آیا باید صبر می‌کردند که همه در این مملکت جهان سومی ببینند بعد اعتراض کنند؟ آیا واقعا این با 12 بهمن قابل مقایسه است؟

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s