تقدم شخص بر تفسیر

آیا انسان‌ها ابتدا می‌بینند که طرف کیست و بعد حرف‌اش را تفسیر می‌کنند؟

9 نظر برای “تقدم شخص بر تفسیر

  1. شكی نیست! و بعید می دانم هیچ كدام از ما آنچنان صفات پیامبر گونه ای داشته باشد كه قبل از تفسیر، طرفش را برانداز نكند. گرچه این برانداز كردن زیاد بی راه هم نیست، چرا كه یك جمله از دهان دونفر می تواند دو معنی متفاوت داشته باشد با چه فاصله ای..

  2. 100% اینکار رو میکنند و میکنیم و میکنم…مگه میشه تفسیری که من از حرفهای پدرم دارم رو با تفسیری که از حرفهای همکلاسی ام دارم مقایسه کنم؟؟؟؟ ولو اینکه در مورد یک موضوع اظهار نظر کرده باشند! پرواضح مشخصه که تفسیر ها خیلی تفاوت خواهد داشت…!

  3. در مورد این پست و پست قبلی، بعید می‌دانم وقتی در مورد «سیستم‌‌های پیچیده‌ای» به نام «انسان» صحبت می‌کنیم به همین راحتی بشود شروع و پایان هرکدام از پروسه‌ها را مشخص کرد. فکر می‌کنم همین که طرف مقابل شروع به صحبت می‌کند در چگونگی تلقی ما از کل دنیا تاثیر می‌گذارد و بنابراین تفسیری هم که از گفته‌های او خواهیم داشت نیز تغییر خواهدکرد.
    از آن‌طرف هم امکان‌پذیر نیست که بدون داشتن یک «حتی شده تصور» از زبان مشترک و سمبل‌های استفاده شده، به درکی از گفته‌های طرف مقابل رسید.
    به نظر می‌رسد یک هم‌تکاملی در این بین برقرار باشد، بین تصور ما از دنیا و تفسیری که از آن می‌کنیم. شبیه مساله‌ی «مرغ و تخم‌مرغ» شد به نظرم، و خب هرچند این با روش «هر چه می‌شود مساله‌ را ساده کن» منافات دارد؛ اما، ساده‌انگاری زیاد هم چندان مفید به نظر نمی‌رسد.
    فرض کن بدون اینکه به اسم من نگاه می‌کردی این نظر را می‌خواندی و حالا باز فرض کن دید تو نسبت به من بعد از خواندن این نظر چه تفاوتی کرد.
    بک زمانی با کسی برخورد نزدیک داشتم که از مردم سوالاتی می‌پرسید و انگار که جواب‌شان برایش مهم نباشد؛ با آن تبسمی (حتی می‌توانم بگویم موزیانه! 😉 ) ،به روش‌های مختلف فکر کردن مردم نگاه می‌کرد. یادت هست؟!‌
    ببین با یک خط نوشتن مردم رو چجوری فلقلک می‌دی!

  4. What do you mean by «Ensaan-haa»? All the humans throughout the history? All living humans? Iranians? Iranians inside Iran? Iranians who read/write weblogs?
    I think depending on what you really mean by «Ensaanhaa» your question may have different answers.

  5. من هم فکر می کنم جواب این سؤال عموماً مثبت است. یعنی ذهن ما خواهی نخواهی بنوی بایاس هست نسبت به گوینده سخن در زمان تفسیر. اکثر اوقات سعی می کنیم تفسیری از حرف گوینده ارائه بدهیم که با سابقه حرفهای قبلی او همسو باشد.

پاسخی بگذارید

